وكيل چك در تهران
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

وكيل چك در تهران

چك چيست؟ در قوانين جمهوري اسلامي ايران چه جايگاهي دارد؟
قانون چك 23 ماده دارد و اين قانون در مورد انواع چك است و مي تواند شرايط و نحوه صدور چك را بيان كند. اين قانون براي اولين بار در تيرماه 1355 تصويب شد و آخرين اصلاحيه آن مجدداً در سال 1397 به تصويب رسيد و در حال حاضر بسياري از مراودات اقتصادي و مالي به كمك چك انجام مي شود و بسياري از دولت ها تصميم گرفته اند كه چك را با پول و نقد جايگزين كنند و بدهند. اعتبار و اهميت آن به گونه اي است كه افراد جامعه بتوانند به راحتي از آن در روابط مالي استفاده كنند.
در يك تعريف كوتاه مي توان گفت چك نوشته اي است كه به وسيله آن مي توان وجهي را از صادركننده به حساب گيرنده واريز كرد. چك انواع مختلفي دارد و طبق قانوني كه در سال ۱۳۷۲ براي چك معرفي شد، به طور كلي ۴ نوع چك وجود دارد كه عبارتند از: چك عادي، چك گواهي شده، چك تضميني و چك مسافرتي. در قسمت بعدي در مورد هر يك از چك ها بيشتر صحبت خواهيم كرد.
انواع چك را بهتر بشناسيد
همانطور كه گفته شد چك داراي 4 نوع مختلف است كه در اين قسمت هر كدام را براي شما توضيح مي دهيم تا بيشتر آشنا شويد.

 

چك عادي: چك به چكي گفته مي شود كه دارنده آن چك را به حساب خود صادر مي كند در حالي كه گيرنده چك مي تواند صادر كننده يا حامل چك باشد يا چك به نام شخص خاصي صادر شود. يا با حواله كسي در اين نوع چك، ضامن وجود ندارد و به معناي عام، پشتوانه اي جز صاحب چك كه بتواند اعتبار صادركننده چك را تاييد كند، وجود ندارد.

چك تاييد شده: چكي كه توسط صاحب حساب جاري صادر مي شود و در اختيار بانك است و بانك نيز تأييد مي كند كه در حساب جاري صادركننده چك، مبلغ درج شده در چك وجود دارد. بررسي. . پس از تاييد اين موضوع، بانك وجه را از حساب صادركننده مسدود مي كند و سپس آن را به دارنده چك تاييد شده پرداخت مي كند. اين نوع چك اعتبار بيشتري نسبت به چك هاي معمولي دارد و بيشتر در كشورهايي مانند آمريكا و فرانسه استفاده مي شود. در حال حاضر چك هاي تاييد شده وجود دارد و به اشكالي مانند چك كارت يا كارت ضمانت چك استفاده مي شود.

چك تضميني: چكي كه به درخواست مشتري توسط بانك صادر مي شود و پرداخت آن توسط بانك تضمين و تاييد مي شود، چك تضميني ناميده مي شود. با توجه به تقاضاي مشترياني كه حتي حساب جاري ندارند، بانك ها مي توانند چك تضميني صادر كنند. البته به اين نوع چك، چك رمزي نيز مي گويند.
چك ماهيگير به چه معناست؟
در حال حاضر نسل جديدي از چك ها صادر شده است كه به آن چك صيادي مي گويند. كلمه صياد از حروف اول عبارت «صدور يكپارچه دسته چك الكترونيكي» گرفته شده است. اين نوع چك ها اطلاعات چك را به صورت آنلاين در اختيار متقاضيان قرار داده و بدين ترتيب امكان شناسايي و اعتبارسنجي را براي افراد فراهم كرده است.

چك صيادي در پايان شهريور ماه 1395 با هدف متمركز كردن درخواست دسته چك صادر شد و اهداف زير را در نظر داشت:

اعتبار سنجي يكپارچه
بررسي سوابق و صلاحيت هاي شخص متقاضي چك
امكان دريافت وضعيت عملكرد صادركننده چك توسط گيرنده چك
افزايش امنيت اين نوع چك نسبت به ساير چك ها
و غيره
آشنايي با درخواست مجري چك
يكي از روش هايي كه مي توان در خصوص چك هاي برگشتي اقدامات لازم را انجام داد، اقدام با صادركننده چك يا همان چك از طريق اداره ثبت آن و از طريق دايره اجرايي ثبت است. با اين روش، دارنده چك مي تواند از طريق دايره اجرايي در خصوص چك برگشتي (وكيل چك در تهران) اقدام كند كه نيازمند اقداماتي مانند ثبت از طريق دفاتر ثبت اسناد است كه مستلزم يك سري شرايط است:

اين امر فقط در برابر شخصي كه چك را صادر كرده است امكان پذير است.
امضاي چك بايد با نمونه امضاي صادركننده در بانك مطابقت داشته باشد و اين سند موجود باشد.
صادركننده چك داراي اموال است و صاحب چك آن ملك را به اجراي ثبت معرفي مي كند. البته لازم است بدانيد كه ثبت اين پرونده منجر به جذب بدهكار نمي شود.
5 درصد مبلغ چك بايد توسط دارنده چك پرداخت شود.
در مرحله آخر، ضايعات چك از دارنده چك اخذ مي شود و در اين صورت شكايت كيفري وي از طريق مراجع قضايي امكان پذير نخواهد بود، مگر اينكه دارنده چك از ثبت نام خودداري كرده و بخواهد چك را در دادگاه مسترد كند.
آشنايي با برخي قوانين چك (وكيل چك در تهران)

همانطور كه در ابتداي اين مقاله گفته شد، قوانين چك شامل 23 ماده است كه در اين قسمت تنها به چند مورد اشاره مي كنيم:

كليه بانكها موظفند نام و نام خانوادگي صاحب حساب را در چك قيد كنند.
اگر صادركننده چك تچك نقدي به دارنده چك قبل از تاريخ شكايت كيفري و جلب رضايت شاكي، پيگرد كيفري نخواهد داشت.
هر شخصي كه بداند حسابش بسته شده است و با علم به اين موضوع شروع به صدور چك كند، صدور چك بلامحل ناميده مي شود.
دارنده چك مي تواند مبلغ چك و ضرر و زيان خود را در دادگاه مطالبه كند.
وجود چك در دست صادركننده چك به معناي پرداخت وجه و انصراف شاكي از شكايت خود است مگر اينكه در اين بين اشكال ديگري پيش آمده باشد.
همچنان مسئوليت ظهر نويسي چك طبق قوانين و مقررات مربوط وجود دارد.





:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: